PWNY 2014 Focus on: BRIAN ULRICH

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Con questo post iniziamo una serie di approfondimenti sui fotografi che insegneranno nei 5 workshop di fotografia della quinta edizione di Photo Workshop New York.

Partiamo con il workshop condotto dal fotografo americano Brian Ulrich, “The City is a Witness”, dal 29 giugno al 5 luglio 2014 a Brooklyn, NYC.

Per chi ancora non lo conoscesse, Brian è un fotografo che concentra il suo lavoro sulla cultura consumistica contemporanea. Con Aperture ha pubblicato la sua prima monografia “Is This Place Great or What” e, recentemente, “Close Out: Retail Relics and Ephemera”.

In questo workshop si realizzeranno progetti fotografici di ricerca sociale, partendo dall’esplorazione dei tanti progetti realizzati in reazione ai vasti cambiamenti sociali e culturali di cui New York ha rappresentato negli ultimi anni il cuore pulsante.

Abbiamo intervistato Brian per voi.

Per chi non ti conoscesse, chi sei?

Ho cominciato a fare fotografie serie (o a impegnarmi seriamente con la fotografia) nel 1994. Dal 2001 ho esaminato i cambiamenti economici attraverso la narrativa della cultura consumistica. E’ un soggetto epico e richiede ricerche, pazienza e un buon senso dell’umorismo. Insegno fotografia dal 2004 e attualmente sono assiste all’insegnamento di “Fotografia e Film” alla Virginia Commonwealth University. Il mio animale spirituale è il gufo (almeno, credo).

Una fotografia che ti piace particolarmente e che per te è significativa dei cambiamenti sociali contemporanei?

Ci sono molte fotografie che amo. E’ come scegliere la tua canzone preferita: impossibile. Per rispondere alla seconda parte della domanda: richkidsofinstagram.tumblr.com
RichKids_01RK5 Screen-Shot-2012-07-27-at-2.38tumblr_inline_mfavjfYIjC1qzninb

C’è qualche progetto fotografico che consiglieresti di guardare ai partecipanti del tuo workshop prima di partire?

È sempre importate guardare, guardare e guardare ancora. Le fonti possono essere la cultura visiva, le news e così via.

Se dovessi dare i compiti a casa, direi che questi sono importanti progetti da guardare:

Bryan Schutmaat, Grays the Mountain Sends

Martin Kollar, Field Trip

Vanessa Winship, She Dances on Jackson

Paul Graham, The Present

Daniel Shea, A picture book of Southern Illinois; told in chapters.

Katy Grannan, The 9

Ira Wagner, Superior Apartments

Oppure si potrebbe passare un bel po’ di tempo a guardare questa fotografia di Walker Evans:

© Walker Evans

© Walker Evans

Una cosa positiva ed una negativa di questa città?

New York può essere sia piccola che grande, sia storica che contemporanea, aperta alla diversità ma anche dalla mentalità ristretta. È il luogo degli estremi.

Il sacrificio, la densità e la geografia possono soffocare la creatività se ci si lascia sopraffare.

Cosa vorresti dire ai ragazzi che parteciperanno al tuo workshop a New York?

Esploreremo varie arie della città. Queste esplorazioni saranno basate su una profonda ricerca sulla storia di ogni area, dei suoi abitanti e di chi ci lavora, e su che cosa quell’area può o non può rappresentare nel macro racconto della città di New York e in più larga scala della cultura.

In poche parole, cammineremmo, parleremo e scatteremo moltissimo.

Grazie mille Brian e ci vediamo presto a New York!

Per chi fosse interessato a conoscere tutte le informazioni sul workshop “The City is a Witness” con Brian Ulrich può visitare la pagina: photoworkshopnewyork.com/it/the-city-is-a-witness

***English version***

With this post we start giving more information about the photographers who are going to teach the photography workshops of the fifth edition of Photo Workshop New York.

Let’s start with the workshop held by the American photographer Brian Ulrich: “The City is a Witness”, from June 29 to July 5 in Brooklyn, NYC.

For those of you who does not know him, Brian is a photographer who focus his work on the contemporary consumerist culture. He published his firs monograph with Aperture: “Is This Place Great or What”, and recently “Close Out: Retail Relics and Ephemera”.

In this workshop, we will face social photography, starting with the exploration of projects realized as a reaction to the contemporary social and cultural changes, of which New York has been the core in recent years.

For those who don’t know you, who are you?

I started making serious photographs (or seriously committing to photography) in 1994. Since 2001 I’ve been examining economic shifts through the narrative of consumer culture. It’s an epic subject and requires research, patience and a good sense of humor. I’ve been teaching since 2004 and currently am an assistant professor in Photography and Film at Virginia Commonwealth University. My spirit animal is an owl, (I think).

Are there some photographs that you particularly love and that are for you representative of contemporary social changes?

There are many photographs I love. It’s like picking your favorite music… impossible. To answer the second part of the question: http://richkidsofinstagram.tumblr.com

Is there some photography projects that you would suggest to watch before your workshop?

It’s always important to look, look and look some more. The references can be visual culture, news, etc.

If I were to give homework, I’d say these are some important projects as of late.

Bryan Schutmaat: www.bryanschutmaat.com/grays-the-mountain-sends/

Martin Kollar: martinkollar.com/field-trip

Vanessa Winship: vanessawinship.com/gallery.php?ProjectID=177

Paul Graham: thegreatleapsideways.com/?ha_exhibit=the-folding-of-time-paul-grahams-the-present

Daniel Shea: danielpshea.com/blisner-il

Katy Grannan: fraenkelgallery.com/portfolios/the-nine

Ira Wagner: iwphotoart.com/#mi=2&pt=1&pi=10000&s=0&p=0&a=0&at=0

Or one could spend a considerable amount of time looking at this one photograph by Walker Evans:

http://www.artsconnected.org/media/23/ea/198ea5643d5820295a3530b12355/1024/768/104893.jpg

Something positive and something negative of this City.

New York City is both compact and vast, historical and contemporary, diverse and insular. It’s a place of extremes.

The expense, the density and the geography can stifle creativity if you let it overwhelm you.

What do you want to tell to the participants to your workshop?

We will do a lot of exploring in various areas of the city. These explorations will be informed by a fair amount of research of the history of that area, who lives and works there and what that area may or may not represent in the larger narrative of New York and thusly issues in the larger culture.

In a nutshell, lots of walking, talking and making photographs.

Thank you Brian and see you soon in New York!

To know more information about the workshop “The City is a Witness” with Brian Ulrich, visit the web page: photoworkshopnewyork.com/the-city-is-a-witness/